Leta i den här bloggen

lördag 19 juli 2014

Titanic!

Att vara kapten på ett fartyg eller flygplan är ansvarsfullt när det blir katastrofläge.

Jag brukar ibland fundera på:
Om kaptenen hade kört rakt på isberget så hade inte Titanic sjunkit, men i och med att kaptenen girar så skär isberget upp flera sektioner i Titanics skrov, för många sektioner så hon sjunker.
Hade kaptenen kört rakt på isberget, hade hela fören blivit skadad(intryckt) men fartyget hade inte sjunkit?

Om man upptäcker kurvan för sent är det bättre att åka rakt fram och ut på åkern, istället för att försöka svänga till följd att bilen välter och börjar rulla. 

Kaptenen på Titanic hade längre tid på sig att fatta beslut än om du sitter i en bil och vägen helt plötsligt svänger.
Kapten ville inte förstöra det helt nya fartyget Titanic utan valde att försöka rädda både fartyget och passagerarna, därför girade han, hade han gått rakt på isberget så hade han förstört fören men kanske räddat fartyget och alla passagerarna.
Det vore spännande att göra riktiga beräkningar på det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar